bischop_peric.jpgNaslijedili smo kršćansko-katoličku vjeru od naših slavnih pradjedova. Primili to dragocjeno blago u sakramentu krštenja, darom Božjim i …

Koja korist od Godine vjere?

Polozi i zarade. Ako čovjek ima nešto oporučne gotovine ili vlastite ušteđevine, "žive love", najprije će ustanoviti koliko točno ima: četiri milijuna ili četiri milijarde kuna, da ne bude zabune. U tom slučaju razborito mu je razmišljati kako s tim pologom najkorisnije raspolagati, kako ga investirati i učiniti rodnim. Hoće li to staviti u tradicionalne dokoljenice pa u sanduk ili iza kuće negdje dobro zatrpati, kao što to neki potkrijući čine, ili će se odlučiti staviti u novčarnicu, kao što drugi otvoreno rade, ili će sve čuvati kod nekoga svoga dobra prijatelja, kao starozavjetni Tobit u Gabaela, Gabrijeva brata, u gradu medijskom (Tob 1,14), ovisi o vlasnikovu raspoloženju i naumu.

Ako ostavi u ćupu, za sve vrijeme dok je novac položen na taj način, nema nikakve zarade ili dobitka, odnosno kako Francuzi kažu profita ili Grci kamata. U nesigurnoj državi, podložnoj ne samo raznim prirodnim nepogodama, nego i ratnim pohodima, lako mu se može dogoditi da mu polog bude posve ugrožen te da, jadnik, ostane i bez pologa i bez profita ili kamate na sakriveno blago u vunenim čarapama. Jer nema kada ni iskopati najlonaču od žurbe zbog poplave, vatre, rata ili progona.

Ako je potražio neku domaću ili inozemnu banku koja samu sebe reklamira kao najsigurniju i najkontaktibilniju, te se s njom pogodio s obzirom na zaradu po viđenju ili oročeno na određeni postotak, na primjer 5%, sve u odnosu na stabilne švicarske franke, lako mu se može zaokrenuti da za sedam godina pokretna novčana imovina bude dvostruko uvećana; a još lakše da banka samoinicijativno proglasi bankrot ili da je opljačkaju oni koji ne obuvaju čarape na noge nego na glavu te da, jadnik, ostane bez posljednjega novčića, i bez pologa i bez profita, štoviše da padne u dugove prema banci zbog njezinih lihvarskih kamata! Sve ovisi o vlasnikovoj računici i odluci, i o mnoštvu promjenljivih prirodnih i ne/ljudskih faktora u životu.

Mogao je vlasnik te pokretne mase i drukčije postupiti. Od te gotovine nabaviti tisuću ovaca otvarajući stočnu farmu. Mogao je u tu svoju živu firmu uposliti više marljivih osoba radi uzgoja ovaca, osobito janjaca. Mnogima se ne mili njegovati janjce, ali se lako i rado prihvaćaju janjetine. I nakon nekoga vremena stado mu se uvećalo gotovo sto posto tako da trebaju novi torovi, novi pastiri, nove muže, novi kupci. On je svoj početni polog udvostručio ili čak utrostručio. Ovdje su mu kamate ravne pologu. Hoće ga sreća, pa hoće!

Gospodin Isus ispričao je više prispodoba koje osvjetljuju upravo te ljudske pokušaje i snalaženja: o bogatašu kojemu je rodilo na ulom, pa mu se sve izmaknulo zbog nagle smrti (Lk 12,20); o slugama koji su primili velike kredite od gospodara, pa jedan udeseterostručio, drugi upeterostručio (Lk 19,16.18), a treći u čarape. Ovoga je posljednjega Gospodin nazvao "zlim i lijenim slugom" (Mt 25,26). Gospodin svaki put kazuje kako se taj početni polog ili blago može najsigurnije uložiti da urodi – vječnošću, gdje se kradljivac ne primiče, niti moljac grize (Lk 12,33).

U Godini smo vjere. Naslijedili smo kršćansko-katoličku vjeru od naših slavnih pradjedova. Primili to dragocjeno blago u sakramentu krštenja, darom Božjim i voljom i vjerom svojih roditelja. Našli smo Bibliju u kući. Našli Koncil. Našli Katekizam. Blago do blaga. Prihvatili smo to blago svjesno i namjerno kada smo došli do uporabe razuma, tj. kada smo se pripremali za prvu svetu Pričest, pa još više za svetu krizmu. I kroz sve vrijeme osnovnoga i srednjoškolskog obrazovanja. Blago kao skup vjerskih istina, koji se upravo naziva "pologom vjere". Što ćemo s tim "pologom", "blagom", "živom imovinom"?

Mi to možemo staviti zajedno s molitvenikom u sanduk, ili s vjeronaučnim priručnikom na policu s drugim knjigama. I ne otvarati. A hvaliti se kako to imamo u kući!

A možemo uzeti Bibliju, koja ima 1.189 poglavlja, i svaki dan kroz ovu Godinu vjere pročitati po tri poglavlja tako da pročitamo cijelu Bibliju u godini dana. Eto, udvostručili naslijeđeno blago.

Jednako tako s onih 16 koncilskih dokumenata kojima je tek 50 godina, a na suvremen način prikazuju sve objavljeno blago Staroga Zavjeta, Novoga Zavjeta i sve vjerničko stanje kroz dvije tisuće godina povijesti Kristove Crkve.

Isto tako i s Katekizmom Katoličke Crkve koji ima oko 700 stranica teksta. Svaki dan pročitati po dvije stranice. Eto, oživio Katekizam u kući u godini dana. Od pologa stopostotne kamate!

Pročitati pet vrijednih knjiga, razgovarati s ukućanima o vjeri, o živoj, djelatnoj, djelotvornoj i spasonosnoj vjeri. Svaki dan moliti se Bogu ujutro i navečer, prije i poslije objeda. Ići redovito na svetu Misu. Bolje se i češće ispovijedati. Okaniti se i najmanje psovke. Blagoslivljati, a ne proklinjati. Poštovati bračnoga druga, a ne svađati se s njime, pogotovo ne dizati ruke na drugoga. Poučavati djecu u dobru i u poštenju. Povećati priloge karitasu da dijeli siromašnima, posjetiti bolesnika, zatvorenika, ne zaboraviti onoga tko je tvoje krvi, a ugostiti tuđina i stranca. Mogli bismo tako imati 10% koristi od onoga "pologa vjere", a mogli bismo to svoje blago vjere i u-10-erostručiti. Kolik je god postotak, dobar je; samo nije u redu da glavnica leži, a kamata nema. Inače, bacite nekorisnog slugu van, u tamu, gdje mu ne će nedostajati plača i škrguta zubâ (Mt 25,30).

Koja je, dakle, korist od "Godine vjere"? Odgovori ti sam sebi i Gospodinu Bogu svomu!

Piše: biskup Ratko Perić

Crkva na kamenu